Co-Teach Informatica

Testimonial Klaas Heek

Dit interview is eerder gepubliceerd bij onze partner NLDigital.

Solution architect Klaas geeft les als gastdocent

“We gaan geen verslagen schrijven, dat is ouderwets. Maar ze moeten wel elke twee weken een demo geven”, vertelt Klaas Heek, solution architect bij Solvinity én gastdocent bij Co-Teach Informatica. Klaas leert zijn klassen in 10 weken wat scrum inhoudt. Lees hoe hij dit aanpakt.

IT is van alles wat

“Voor mij is IT niet alleen technologie en niet alleen programmeren”, vertelt Klaas. “Je ziet ook de menskant, de business en moderne ontwikkelingen.” En dit wil Klaas graag meegeven aan zijn leerlingen. “IT moet af van het imago dat je acht uur per dag programmeert. Ik geef les omdat ik de leerlingen graag wil laten zien dat IT een hele belangrijke rol vervult in de maatschappij. We kunnen de wereld beter maken met IT.”

Toekomst van het onderwijs

“Een frustratie tijdens mijn eigen opleiding was dat de lesstof zo ver achterliep op de praktijk”, vertelt Klaas. “Je krijgt les uit een boek. Het duurt drie jaar voordat dit boek gemaakt is. Het duurt ook drie jaar voordat de docent het boek begrijpt. Dus wat je in de klas hoort, loopt zo’n zes jaar achter met wat er daadwerkelijk gebeurt.” Om deze reden is Klaas blij met het initiatief Co-Teach Informatica. In dit project komen mensen uit het bedrijfsleven in de klas om samen met een ervaren docent les te geven. Klaas: “Ik vind dit erg sterk en ik denk ook dat dit de toekomst is van het onderwijs.”

Just StartUp

Co-Teach Informatica begint voor gastdocenten met een crash course (vak)pedagogische kennis en vaardigheden. “We kregen les van hele goede en professionele vakdidactici. Dit project is niet zo maar een experimentje. Het is erg goed geregeld.” Klaas heeft in de crash course drie belangrijke dingen geleerd: heb geduld, blijf positief en wees niet te ambitieus. En hij heeft er ook zijn eigen lesprogramma gemaakt: Just StartUp. De inhoud is gebaseerd op scrum – een werkmanier in de IT om tot resultaten te komen – én zijn bijzondere hobby. Klaas is namelijk naast IT’er ook uitvinder. “Als ik een probleem zie, maak ik zo snel mogelijk een prototype. De leukste en snelste manier om te leren volgens mij.”

Hoe ziet zijn lesprogramma eruit?

Klaas brengt zijn werk en zijn hobby als volgt samen: “We gaan in tien weken – in IT-jargon is dat vijf sprints – van probleem naar oplossing. Daar heb ik een sprintplanning voor gemaakt. Aan de hand daarvan ga ik de klas scrum uitleggen.” Klaas deelt zijn klassen op in groepjes. Elk groepje is een startup-bedrijf dat een nieuw product in de markt gaat zetten. Dit gaat dus in vijf sprints. “De eerste opdracht was een probleem beschrijven in het format van een user story. We gaan ook geen verslagen schrijven, dat is ouderwets. Ze moeten wel elke twee weken een demo geven. Zo gaat het in het bedrijfsleven ook.”

Co-teacher én scrummaster

Klaas geeft les samen met een ervaren docent. Deze docent zit niet enkel mee te kijken en tips te geven. Want de hele klas zit in de scrummodus: de co-teacher is de scrummaster, Klaas is de productowner en de leerlingen zijn het scrumteam. “De scrummaster doet bijvoorbeeld de presentie in de klas. Ook als er iets niet lekker gaat in je groepje, ga je naar de scrummaster. Op school noemen ze dit het reflectiemoment, wij noemen dat de retrospective. Zo kunnen mijn co-teacher en ik onze taken en bevoegdheden heel netjes in het lesprogramma verwerken. Ik ben positief verrast dat het onderwijs zich zo goed leent om scrum toe te passen.” 

Boven verwachting

“Story één was ‘bedenk een probleem’. Dit probleem moet praktisch zijn en komen uit de eigen leefwereld van de leerlingen. Er moet ook een IT-component in zitten”, vertelt Klaas. Hij dacht dat hij te ambitieus was met deze opdracht. Maar een week later deelden alle groepjes meerdere eigen problemen. Klaas: “Eén groepje vindt bijvoorbeeld het uitchecken in de bus een probleem, want dat vergeten ze vaak. Een ander groepje vindt de usb-aansluiting in laptops een probleem, want je stopt de stekker er ‘altijd net verkeerd om in’. Dit soort hele gave dingen komen er dan.” Klaas kijkt al uit naar over twee weken. Want dan gaat hij de leerlingen leren brainstormen en mogen ze oplossingen gaan bedenken en selecteren.

Dragons’ Den

Van de oplossingen die ze bedenken maken de leerlingen straks een ontwerp. Dit ontwerp publiceren ze op een eigen website door gebruik te maken van GitHub, een moderne IT-tool. Vervolgens gaat Klaas ze leren hoe ze een A/B-test doen. “Zo lanceren alle grote bedrijven vandaag de dag nieuwe functies. Dat weten de leerlingen trouwens wel hoor. Ze zien het bijvoorbeeld op Insta: de één heeft een bepaalde feature wel en de ander nog niet.” Helemaal aan het eind geven de leerlingen weer een demo. Dit doen ze in een Dragons’ Den-achtige context. Ze komen voor een fictief panel van investeerders te staan. En ze moeten hun idee proberen te verkopen. Klaas: “Het is zo leuk. En ik hoop zo dat het lukt. Want als het lukt, heb je zeven hele mooie verhalen! De creatieve en leerzame reis is daarbij belangrijker dan het resultaat.”

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

De werkgever van Klaas is heel enthousiast over dit project. Klaas: “Het kost natuurlijk wel uren. Maar daar staat tegenover dat we iets betekenen voor de maatschappij. En dat is erg sterk voor het imago van je bedrijf. Ik hoop dat we dit in aanbestedingen en sales-trajecten kunnen noemen onder MVO.”


Interview & publicatie – NLDigital – https://www.nldigital.nl/news/solution-architect-klaas-geeft-les-als-gastdocent/