Co-Teach Informatica

Testimonial Wouter Vermeeren

Dit interview is eerder gepubliceerd bij onze partner NLDigital.

Consultant Wouter geeft kinderen les over User Experience

“Natuurlijk is de echte oplossing meer ICT-leraren. Toch vind ik het leuk om het bedrijfsleven en de kinderen dichter bij elkaar te brengen”, vertelt Wouter Vermeeren, Consultant Business Model Transformation bij Deloitte én gastdocent op de middelbare school via Co-Teach Informatica. “Ik had al best lang in mijn hoofd dat ik les wilde geven. Toen ik de oproep voor Co-Teach zag, heb ik me gelijk aangemeld.”

Waarom doe je mee aan Co-Teach Informatica?

“Voor mijn ‘normale’ werk zit ik vooral in kantoorgebouwen en ben ik met veel serieuze onderwerpen bezig. Een school is daar een mooie afwisseling op”, vertelt Wouter. “Ook vind ik het leuk om andere mensen te coachen en te helpen bij hun ontwikkeling. Juist bij kinderen is dit leuk, die zijn een stuk onvoorspelbaarder dan bijvoorbeeld mijn collega’s. Ook houd ik wel van hun humor, ik heb regelmatig moeten lachen bij het huiswerk en de presentaties. Buiten dat ik het met veel plezier doe, vindt mijn werkgever Deloitte het ook belangrijk dat medewerkers iets doen voor de maatschappij.”

Welke les geef je?

Co-Teach Informatica bestaat uit 12 modules in drie jaar. Gastdocenten uit het bedrijfsleven verzorgen een aantal van deze modules. Als gastdocent kan je kiezen uit onderwerpen, zoals programmeren of databases. Wouter: “Ik geef de module user-experience. De eerste vier weken breng ik de leerlingen theorie bij. Wat is UX en hoe herken je een goede gebruikerservaring? Ze moeten zelf een app helemaal ontleden.” Vervolgens leert hij ze ook hoe bedrijven die gebruikerservaring proberen te beïnvloeden. “Ik wil ze graag op een andere manier laten nadenken over hun eigen appgebruik. Ik geef ze bijvoorbeeld een inkijkje in hoe Facebook inspeelt op de hormoonhuishouding van hun brein.”

Zelf een app bouwen

Wouter: “Na de theorie gaan ze in vier weken zelf een app bouwen in Powerpoint. Met hyperlinks tussen de verschillende slides.” Het varieert wat de leerlingen maken. De één bouwt iets na, de ander verzint iets nieuws. “Een leerling heeft bijvoorbeeld een Marktplaats gemaakt waar je huiswerk kan aanbieden, zodat anderen dat tegen betaling gaan maken. Een andere leerling maakte een app waarmee je de scholen in je omgeving kan vergelijken, voor als je een schoolkeuze moet maken.”

Enthousiaste reacties van leerlingen

De leerlingen zijn erg geïnteresseerd in het werk dat Wouter doet. Ze vinden het leuk om ‘iemand uit het echte leven’ te spreken. En het onderwerp van zijn lessen roept interessante vragen op. “Een leerling vroeg of hij echt het risico loopt dat over 20 jaar de Chinese overheid weet wie hij is en wat zijn interesses zijn. En een ander vroeg of ze Chat GPT kan gebruiken voor de lessen, of leraren dit kunnen detecteren”, vertelt Wouter.

Hoe gaat het samenwerken met de vaste docent (co-teacher)

Wouter: “De samenwerking verloopt super soepel. Vooraf spraken we een keer af en heeft hij wat over de klas verteld. We maakten ook afspraken over onze dynamiek. Op lesdagen spreken we af in de lerarenkamer en gaan samen naar de klas toe. Van tevoren bespreken we bijvoorbeeld wie het huiswerk niet heeft ingeleverd.”

Hoe vullen jullie elkaar aan?

“Als ik bijvoorbeeld een vraag stel aan de klas die te moeilijk is, vertaalt hij de vraag door in de taal van de leerlingen. En als een leerling bijvoorbeeld een toets moet inhalen of een laptop van school heeft die niet werkt, regelt mijn co-teacher dit. Ik kan mij echt als expert opstellen.” De co-teacher doet ook de handhaving in de klas. “Het is een fijn gevoel dat hij kan ingrijpen als er iets gebeurt. Ik oefen er zelf ook mee natuurlijk, maar ik kan als gastdocent niet de eindverantwoordelijkheid dragen.”

Wat valt er tegen?

“Eigenlijk het enige dat ik vind tegenvallen is dat het steeds na acht weken ophoudt”, vertelt Wouter. “Ook was het wennen dat sommige leerlingen graag zo min mogelijk moeite willen doen voor opdrachten. En als je een instructie maakt, waarin je voor de duidelijkheid opschrijft waar het minimaal aan moet voldoen, zetten zij daar exact op in. Maar met foutjes in de uitwerking, kan het eindresultaat vervolgens best tegenvallen.” Gelukkig leerde hij zelf als student ooit in Korea over het motiveren van leerlingen door competitie in de klas. “Ik mag geen cijfers geven als gastdocent, dus ik organiseer een puntencompetitie. Punten voor deelopdrachten, de eindopdracht, je houding en gedrag. Leerlingen kunnen ook gratis punten krijgen als ze uit zichzelf hun werk presenteren voor de klas. Aan het einde van een module wint degene met de meeste punten een bioscoopkaart.”

Hoe heb je dit met je werkgever geregeld?

“Ik ben de avond voor een les zo’n twee uur aan het voorbereiden. Op de dag zelf moet ik twee keer een uur reizen en geef ik twee uur les. Ik mag dit van Deloitte in mijn normale werktijd doen. Ik werk elke dag een half uurtje extra, zodat mijn vrijdagmiddag vrij is voor Co-Teach”, vertelt Wouter.

Deloitte vindt Co-Teach Informatica heel belangrijk. Met de Deloitte Impact Foundation krijgen medewerkers de tijd en ruimte om zich pro bono in te zetten voor de maatschappij. Kijk hier hoe Deloitte het commitment om iets te doen voor de maatschappij afgeeft.

Raad je het anderen aan?

Wouter: “Ja zeker. Veel van mijn leeftijdsgenoten roepen dat ze iets voor de maatschappij willen doen. Maar ze vinden het heel moeilijk om daadwerkelijk die stap te zetten. Dit is een hele makkelijke manier om jouw steentje bij te dragen. Het is in de buurt. Je wordt goed begeleid. En het geeft super veel voldoening!”


Interview & publicatie – NLDigital – https://www.nldigital.nl/kennis/consultant-wouter-geeft-kinderen-les-over-user-experience/